När det blir problem för en hel bransch

Hur ska det gå för alla flyg- och resebolag som drabbas av Thomas Cook-konkursen? Och vad är egentligen lösningen på problemet?

Det gäller att fånga uppmärksamheten från sina kunder och potentiella sådana, på rätt sätt. Kanske med beachflaggor, mässbord och bordsdisplayer när det vankas mässa. Sådant kan du hitta på till exempel Displayexperten. Men sedan gäller det ju även att behålla kunderna, så att du inte går i konkurs. Det har precis drabbat resebranschen med en smäll.

Hur ska det gå för flygbranschen?

flyg resa företagEtt företag många pratar om idag är Ving. När det blev klart att bolaget Thomas Cook gått i konkurs, ett bolag som äger charterbolaget Ving. Nu behövs nya ägare inom en vecka annars kanske det inte går att rädda Ving från ruinens brant. En möjlighet är att konkurrenten TUI, som är tyskägt, köper upp den nordiska verksamheten från Thomas Cook, vilket ju är Ving.

Förutom att alla Ving-resor från Norden ställs in under måndagen och säkert flera dagar framåt, är det oklart om företaget kommer klara sig. I Svenska Dagbladet går det att läsa om hur inte bara resorna utomlands ställs in och skapar problem för resenärer, även Vinghotell utomlands drabbas. Vilka kommer leverera mat dit och köra resenärer i transferbussar? Och får folk sin lön? Kommer ägare till planen att plocka hem sina plan, vilka Ving i dag leasar och inte äger.

Problem för flera företag inom resor

Nu tror många att flera konkurser i resebranschen är att vänta, inte minst eftersom det är alldeles för billigt att resa, och flygbolagen tjänar inte på sina resor. Några anledningar till att flygbranschen väntar en svår tid är enligt experter följande:

Kanske ligger även lösningen i punkterna här ovan, med att jobba på överkapaciteten och minska på volymtillväxten som fullständigt skenat iväg.